måndag 12 november 2012

Paul Hanmer and Trackways of the wind


In english, see below.
Idag har jag tagit fram ett stort kuvert ur bokhyllan. De innehåller partitur till ett nyskrivet verk, Trackways of the wind. Text av den samiske multikonstnären Nils Aslak Valkeapää, 1943-2001. Musiken är skriven av min gode vän Paul Hanmer, pianist och kompositör i Johannesburg, Sydafrika. Han påbörjade Trackways of the wind hösten 2007 när han var stipendiat i Visby på International Centre for Composers.
Sättningen är rätt unik. Det blir en utmaning att få fram så många klarinettister!
Förutom mig på sång och Jonas Sjöblom på slagverk är det
3 klarinetter
tenorklarinett
basklarinett
kontrabasklarinett
harpa
stråkkvartett
kontrabas
pukor

Nu börjar en stor utmaning, att försöka hitta ett forum att få detta uruppfört i. Är det någon som har idéer? Alla tips och all hjälp tas tacksamt emot. Nästa år på Göteborg Art Sounds festival kanske? www.gas-festival.com

Paul Hanmer är som sagt upphovsmannen bakom musiken. Hans partitur är helt handskrivna med mycket vacker handstil. Jag har pärmar fulla hemma med hans långa handskrivna brev där vi under årens lopp har diskuterat musik och livet som musiker i två olika länder. Det är en mycket viktig vänskap fastän det är så långt emellan där vi bor.

Nils-Aslak Valkeapää är en av de poeter och multikonstnärer jag gärna återkommer till. Det händer ofta att jag drömmer om fjällvärlden i norr, och jag har även mött Nils-Aslak i mina drömmar. Jag kan inte vänta tills jag får sjunga detta. Jag har läst hans lyrik i snart 20 år, och lyssnat på honom live i Kautokeino år 2001. Den konserten är en av mitt livs största händelser. Det ska jag berätta om vid ett lämpligt tillfälle.


*********

Today I have taken out a big envelop from my book shelf. It's the score of a musical piece, contemporary music, not yet performed: "Trackways of the wind". Lyrics by the sami multiartist Nils Aslak Valkeapää (1943-2001). Music by my good friend Paul Hanmer, pianist and composer who lives in Johannesburg, South Africa. He started to write this music in the autumn of 2007 when he had a scholarship to be artist in residence in Visby for some time. International Center for Composers.

It will be a challene to find so many clarinettists...
It's me on vocals and Jonas Sjöblom on percussion, and then an ensemble of
3 clarinets
tenor clarinet
base clarinet
sub base clarinet
harp
string quartet
upright base
timpani

And the big challenge is also to find a venue to perform this. I would gladly recieve ideas from you, dear reader of this blog. Next year at www.gas-festival.com maybe?

It's Paul Hanmer who is the composer of this music, as I mentioned. His music scores are hand written with a beautiful style. I have piles of hand written letters here at home where we during many years has discussed music and what it is to be a musician in our two different countries. It's a long friendship and very important even thou it's a long distance between where we live.

Nils-Aslak Valkeapää is one of the poets and multiartists I often return to. Sometimes I've been dreaming at night I'm in the mountains of the north and I even met Nils Aslak in my dreams. Can't wait until I can sing this piece of music. I've read his poems for over 20 years and I've listened to him live in Kautokeino in 2001. That concert is one of the biggest memories I have. I must write about it later on.

Time to move on into this day!

Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar